Vespa Sprint blijft de koning van de retro scooter

Vespa is het Italiaanse woord voor wesp. Maar mensen buiten Italië kennen Vespa’s vooral als die luxe retro scooters die vrolijk pruttelen als een espresso apparaat. Deze lijn tweewielers wordt al sinds 1946 gemaakt volgens dezelfde designfilosofie, met toch een innovatieve aanpak wat betreft de onderliggende technologie. Ook de Vespa Sprint zoals je die vandaag de dag nog steeds kunt kopen in de Fast & Furious scooterspeciaalzaak heeft een rijke historie. Laten we eens even kijken naar het verleden, heden en toekomst van deze sportieve retro scooter.

Piaggio blijft vernieuwen

De eerste Vespa’s rolde van de band in 1946. Dit model werd gemaakt van restmaterialen die de Piaggio fabrieken eigenlijk op voorraad had om vliegtuigen mee te bouwen. Na de Tweede Wereldoorlog moesten ze een andere toepassing bedenken, en zo ontstond de Vespa scooter. Plaatstaal en voorwielen van vliegtuigen werden de overkapping en wielen van een innovatieve stadsscooter voor dames en heren. Het bleek al snel een groot succes, toch bleven de designers van Piaggio niet op hun lauweren rusten. In 1965 kwam de Vespa Sprint op de markt, met een 2-takt 150cc motorblok. Dit model zou tot 1974 in productie blijven, daarna kwam de Veloce uitvoering die voorzien was van een nieuw motorblok. Na 1973 werden ook knipperlichten geïntroduceerd, dit was een verplichting voor de verkoop op de Amerikaanse markt.

Na 1976 zou dit model tijdelijk verdwijnen, maar niet helemaal. In India werd namelijk de enorm populaire Bajaj Chetak geproduceerd, een schaamtelioze kopie die in enorme aantallen verkocht werd. De onderdelen van de Indiase scooter waren dusdanig identiek dat ze ook op de Vespa Sprint gebruikt worden om oude exemplaren te reviseren. In het laatste millennium is de retro scooter weer volop in de belangstelling geraakt, zo kun je nu in de webshop van Fast&Furious splinternieuwe 4-takt snorfietsen en bromfietsen kopen.

Vespa Sprint

In grote lijnen is de nieuwe editie geïnspireerd op de Vespa 946. Dat is een goede keuze gebleken, want de 946 behoort tot de meest beroemde motorscooters ooit gemaakt. Hoewel er nog steeds retro trekjes waar te nemen zijn, is de monoarm voorvork typisch een innovatie van Piaggio waarmee ze nog steeds voorop lopen. De gevlochten remkabels van staal zorgen voor een hogere remdruk, wat niet alleen sportief rijdt maar ook voor extra veiligheid zorgt.

Vespa Sprint S

Verwar deze uitvoering niet met de voorganger, die gewoon “S” genoemd werd. De Sprint S is Snel, Sportief en gewoon Super om mee te rijden. Met LED verlichting, 12” aluminium velgen en een I-get motorblok dat zuinig en milieuvriendelijk is, zie je direct dat de scooter fabrikant uit Italië nog steeds vernieuwend is.

Vespa Sprint Notte

Voor de echte liefhebber is er de “Notte”, die van top tot teen in zwart is uitgevoerd. De banden kunnen zowel in zwart als in white-wall uitvoering besteld worden, verder is dit exemplaar tot aan de velgen toe (mat) zwart. Het zadel is verbeterd voor een extra comfortabele zithouding, wat zeker tijdens lange ritten voelbaar is. Zo wordt rijden voortaan genieten!

Nog niet genoeg keuze voor je? Kies dan voor een custom editie die je naar eigen voorkeur kunt samenstellen. Er zijn zoveel opties dat je een compleet unieke scooter kunt kopen die werkelijk niemand anders heeft! Gelukkig hoef je ditmaal geen onderdelen te bestellen uit India, die koop je gewoon online in de Fast&Furious webshop.